Musical
Als u moet kiezen uit de talloze gewapende conflicten waarmee de mensheid
zich in de loop van haar lange, bloedige geschiedenis onledig heeft gehouden,
welke krijg krijgt dan uw voorkeursstem?
Voor de Franse chansonnier Georges Brassens was dit nauwelijks een vraag:
“celle que je préfère, c’est la guerre de quatorze-dix-huit", zong hij opgewekt.
Maar mijn oorlog is natuurlijk niet
de 1e maar de 2e wereldoorlog. Ik heb er weliswaar niet
actief aan deelgenomen - want ongeboren - maar wás ik in de gelegenheid geweest, dan had
ik zeker een rol van betekenis gespeeld in Het Verzet! J Ook bij ontstentenis van
persoonlijke heroïek echter stond en staat menig boomer-bestaan in het teken van die vijf barre jaren (elders zes). Ga
maar na: bij ons thuis was het aan de m.i. toch al niet bijster aanlokkelijke
eettafel (hongerwinter niet meegemaakt,
hè?) ‘die rotmoffen’ vóór en ‘die rotmoffen’ na, gelardeerd met een handvol
snode NSB’ers. Geleidelijk aan kwam daar wel een flinke portie Russen bij (‘het
Rode Gevaar’, al dan niet gecombineerd met - toen al! - het Gele). Maar ik wist in ieder geval al vroeg
wie Seyss-Inquart was, en waar Mussert de mosterd haalde. Sterker nog: ik
raakte bepaald gefascineerd door wat professor Lou de Jong op tv ‘ons jongste
verleden’ noemde, zozeer zelfs dat ik later - toen ik weer eens niet wist hoe of wat, laat staan waarom en
waarheen - geschiedenis ging studeren.
Je kan veel zeggen en vinden over de periode ‘39 - ‘45, maar dit dramatisch
tijdsgewricht heeft ons volkske (niet alléén het onze hoor) opgezadeld met een
fors Goed/Fout-complex, een Zwart/Wit-syndroom. We zijn nu immers een aardig
eind op streek in de 21e eeuw, maar geen politieke of maatschappelijke
discussie kan zich onttrekken aan de slagschaduw van Hitler en Holocaust. Na
die constatering haast ik me altijd om, met gepaste spoed, te erkennen dat
zulks begrijpelijk, wellicht terecht en in elk geval onvermijdelijk is. Alleen
kan ik het nooit laten dáár dan weer direct aan toe te voegen dat Stalin en Mao
een veelvoud op hun geweten hebben van Hitlers 17 à 21 miljoen slachtoffers:
namelijk respectievelijk 40 – 62 miljoen en 45 – 80 miljoen. Dat dan weer wel!
En dan zijn er nog de politieke massamoorden in kleinere landen: Noord-Korea en
Cambodja, elk meer dan anderhalf miljoen doden (in Cambodja zo’n kwart van de gehele bevolking in slechts
vier jaar; in Noord-Korea gaat het moorden door tot op de dag van vandaag), en Rwanda
(1994: 500.000 - 1 miljoen)*.
Ja, ja, ik weet het: ik ben weer macaber bezig … En dat allemaal eigenlijk alleen maar omdat ik me vanochtend plotseling realiseerde dat de musical Soldaat van Oranje (Theaterhangaar Katwijk) volgend jaar precies twee keer zo lang draait als die hele bezetting heeft geduurd. En waarom ik daar dan juist weer vrolijk van word … wie zal het zeggen?
Ja, ja, ik weet het: ik ben weer macaber bezig … En dat allemaal eigenlijk alleen maar omdat ik me vanochtend plotseling realiseerde dat de musical Soldaat van Oranje (Theaterhangaar Katwijk) volgend jaar precies twee keer zo lang draait als die hele bezetting heeft geduurd. En waarom ik daar dan juist weer vrolijk van word … wie zal het zeggen?
H.A. - pakjesmiddag 2019
* Zie onder andere:
Jung Chang en Jon Halliday: Mao: The
Unknown Story (2005)
Rudolph J.
Rummel: Power, Genocide and
Mass Murder (1994)
Ben Kiernan. "The
Demography of Genocide in Southeast Asia: The Death Tolls in Cambodia, 1975–79,
and East Timor, 1975–80". Critical Asian Studies (2003)
René Lemarchand: https://www.sciencespo.fr/mass-violence-war-massacre-resistance/en/document/rwanda-state-research (2018)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten