Catalonië 2017
Iemand vroeg
me wat ik van ‘de kwestie Catalonië’ vond. Ik mompelde iets over hoofd en hart maar stond op dat moment toch
mooi met mijn mond vol tanden. Maar nu bedacht ik me net dat het wel een dankbaar
onderwerp is om ze (na zo’n lange
radiostilte, of beter gezegd: na zo’n langdurig blogspotzwijgen) weer eens in
te zetten. Die tanden van mij, bedoel ik.
Wat is er
aan de hand? In één van Spanjes zeventien ‘autonome gemeenschappen’, Catalunya, wonen naar het zich laat
aanzien veel mensen die liever zouden hebben dat hun gebied niet langer tot
Spanje behoort. Twee vragen werpen zich op, waarvan de ene volgens mij veel
belangrijker is dan de andere, en ook makkelijker te beantwoorden trouwens:
1. Waarom willen die mensen dat?
en
2. Hoeveel mensen willen het eigenlijk precies?
Ik ben werkzaam in het onderwijs en
word derhalve dagelijks geconfronteerd met ‘waarom-vragen’.
Toen ik onlangs met mijn huisarts besprak hoe het komt dat ik af en toe last
heb van schele hoofdpijn, kwamen wij gezamenlijk tot de conclusie dat ik best
vaak in wanhoop naar het plafond kijk terwijl ik mijn handen smekend omhoog
beweeg ... Maar goed, dat is een ander
paar manchetten.
Gelukkig zijn ‘hoeveel-vragen’ meestal makkelijker te beantwoorden. Dat begrepen meneer
Puigdemont
en de zijnen ook. (Carles Puigdemont i Casamajó, 54 jaar oud en uiterlijk een
fascinerende kruising tussen de jonge Jan-Peter Balkenende en Roy Orbison toen die
juist niet meer zo piep was, is sinds 2016
president van de Generalitat,
de regionale regering van Catalunya.) Vandaar dat zij op zondag 1 oktober een
volksstemming hielden om uit te vinden hoe dat precies zit.
“Maar
dat is niet het héle verhaal” hoor ik een enkeling nu mopperen (of
eigenlijk: ¡Pero no es la historia
completa!) Dat klopt. Maar ja, hele verhalen
duren zo lang - en verhelderen ook niet altijd veel. “Tussen 1939 en 1945 vochten de Geallieerden tegen Hitler-Duitsland en
bondgenoten en dat maakte ten slotte een einde aan een heleboel onrecht, onderdrukking
en misère” staat er grosso modo
in onze geschiedenisboekjes. In de verste verte niet het héle verhaal, maar wel
… het verhaal.
Nu we toch zo lekker diepzinnig bezig
zijn meteen maar door naar de hamvraag: “democratie,
wat betekent dat eigenlijk?” En als we eenmaal hebben vastgesteld wat we
onder het begrip verstaan, zijn we er dan vóór of tegen? (Of - D66 - nu eens vóór en dan weer tegen …?)
Eén ding is nu al zeker: democratie is een stuk lastiger te organiseren dan te definiëren.
Democratie is volkssoevereiniteit.
Niet de goden hebben het laatste woord in publieke kwesties, of god (‘God’,
voor wie daarop staat), paus, koning of keizer maar … ‘het volk’. Akkoord,
‘god’ is een lastige, maar paus, koning, keizer, dat viel en valt ontologisch
en epistemologisch (jahaaa….) nog wel
te behappen. Maar dat ‘volk’ …? En eh
… die ‘publieke kwesties’ …?
In een aantal Griekse stadsstaten
riepen ze alle mannen van een zekere leeftijd naar de ἀγορά en ἁτσεκιδεε:
stemmen maar (pech voor de jonkies,
vrouwen, slaven en wat er verder nog in de toenmalige basket of deplorables zat!) Maar let op! In het vanouds zo lyrisch
bezongen Athene ging het wel om Atheense
mannen - niet om Spartanen, Thebanen of Thessaliërs. En als er zich op die ἀγορά
plotseling
Macedoniërs, Thraciërs of, godbetert, Perzen hadden gemeld, dan was er van alles
gebeurd, maar met stemmen zou dat
niet veel te maken hebben gehad. Wél met bloedvergieten.
Op dat bloed
kom ik straks nog even terug.
Sinds de jaren zestig broeit er in ons
aller achterhoofd die prachtige droom dat iedereen gelijkwaardig is en (dus?)
ook eigenlijk alles zou moeten kunnen doen wat hij/zij/het wil, wanneer
hij/zij/het dat wil (We want the world
and we want it NOW!) en ook … waar
hij/zij/het dat wil. Hoezo natiestaten? Hoezo grenzen? Weg ermee!!
Maar goed, ook van de prettigste high kom je altijd weer down. Gelukkig maar, nietwaar? Doof die
joint, neem een douche, eet wat en je begrijpt: als je zoiets als democratie
wilt realiseren, en bovendien misschien zelfs een effectief vangnet voor de minder
fortuinlijken in ons post-christelijke, post-moderne en post-hippie ondermaanse,
dan zal je je moeten beperken. Er
zijn op het moment van schrijven zeven miljard, 727 miljoen, 579 duizend en
175, nee 176 mensen op onze planeet. Geef
al die lui de mogelijkheid alles te doen wat ze willen, en wanneer en waar … wat denk je dat
dat gaat opleveren? Ik zal niet in details treden, maar een autistische
minderjarige kan raden dat ‘14-‘18 en ‘39-‘45 achteraf zullen worden gezien als
tamelijk tamme generale repetities voor … Tja, hoe het gaat heten, weten we
natuurlijk nog niet.
Ik dwaal af. Terug naar Catalonië in
2017.
Zeg nu even voor het gemak dat de
meerderheid van de inwoners van Catalonië (ik zeg met opzet niet ‘Catalanen’,
en met nog meer opzet al helemaal niet ‘Catalaanstaligen’) onafhankelijkheid
prefereert boven de huidige situatie … dan valt daar voor iemand die ook maar
iets rationeels wil verstaan onder het begrip democratie, toch niet veel
tegenin te brengen? (Overtuigde aanhangers van A. Pechtold daargelaten maar
hoeveel zijn dat er nou helemaal?)
Ja maar Schotland, ja maar Vlaanderen,
ja maar Beieren, ja maar Friesland, ja maar Twente …. Met andere woorden: waar
stopt het dan? Bij ‘de Volksrepubliek
Alphen aan den Rijn’?
Ik zeg dan op mijn beurt: Tsjechoslowakije,
Sovjet-Unie, Joegoslavië - in oplopend bloedvergietvolume (dat dan weer wel).
Dat laatste is wat mij betreft het
belangrijkste: dat er geen bloed vloeit. Makkelijker gezegd dan gedaan
natuurlijk. Maar Tsjechië en Slowakije bewijzen dat het kán, vreedzaam uit
elkaar. (Ja, nee, absoluut: België bewijst dat je ook heel lang betrekkelijk vreedzaam bij elkaar kan blijven terwijl je elkaar
niet blieft. Het is kennelijk net zo lang als het breed is.)
Maar kan Madrid niet zelf een
constitutioneel legitiem referendum organiseren en de inwoners van de regio laten
beslissen? Als een meerderheid van hen expliciet ‘ja’ zegt tegen afscheiding (dan
bedoel ik dus: een absolute meerderheid
ten opzichte van ‘nee-stemmers’ plus thuisblijvers!), dan betekent dat
inderdaad een onafhankelijk Catalonië en het einde van de Spaanse eenheidsstaat
in zijn huidige vorm. Wordt die absolute meerderheid echter niet gehaald, dan heeft
de Spaanse staat weer democratisch draagvlak voor op zijn minst een paar generaties.
Tenminste: als het verschil tussen de twee kampen robuust genoeg is; bij een Brexit-achtige
uitslag heb je kans dat het al na een paar jaar weer begint te rommelen.
Toch lijkt dat de enige redelijke en
vreedzame uitweg uit de huidige impasse - en toch zal het helaas wel niet zo
gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten